Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek

het duurt een tijd, maar mijn eerste medepoging is een feit!

(1/6) > >>

Soro:
Heb gisteren mijn eerste mede opgestart! De schuur is keurig opgeruimd en schoon, dus ik heb eindelijk ruimte voor die grote flessen :)
Het is 5 liter, heb moet een gewone (hopelijk zoete) mede worden. Er zit 2 kilo honing in, en buiten de essentiele onderdelen verder niks.
Hij staat nu heerlijk te bubbelen in mijn keuken en gaat zo naar de schuur toe.

Wat ontzettend gaaf is dit! Mijn man heeft de smaak al helemaal te pakken, die wil van het weekend de andere twee flessen ook al opstarten  ;D Althans  :)) hij wil dat IK ze opstart hihi hij drinkt de mede alleen  ))J

BIjgevoegd een foto van mijn eerste opstart, hij staat op het gasfornuis maar das alleen omdat ik daar lekker de ruimte heb :)
Inmiddels ligt er een lekkere schuimkraag bovenop :) En het dopje zit inmiddels ook op mijn waterslot  ;D

Draak:
Dat klinkt allemaal veelbelovend! Ik ben benieuwd hoe je mede uit gaat pakken.  ))J

Bijker:
Ziet er goed uit.
Wat voor honing is gebruikt omdat het zo donker is? Ben daar wel benieuwd naar.
2000gram honing dat kan een stevige mede worden met 16% ))J ::)
Let op dat het de eerste paar weken niet te koud staat, moet wel kamertemperatuur wezen en pas na enkele weken of beter na de eerste heveling over een maand, dan pas koeler zetten.

Soro:
ik heb woudhoning gebruikt, vandaar dat ie zo donker is denk ik. Ik heb m van mijn ouders gehad, uit duitsland. Waar precies weet ik niet, maar het komt uit het zuiden van duitsland. Ze word nu al wel wat lichter hoor, maar ze blijft wel lekker donkergeel.

Hij blupt nog steeds vrolijk door, ben erg blij ermee! Hij staat in de schuur, maar daar is het idd gewoon lekker warm en rustig, hij staat ook een kastje in de schuur (oud aanrechtblok achtig iets)
Als ik m schud dan spettert mijn waterslot alle kanten op hihi

Soro:
muahaha ik heb er gisteravond nog een opgestart met bloemenhoning, appel-peer flevosap en kaneel en kruidnagel erin (beetje kerstidee) maar die is nogal enthousiast hihi mijn waterslot zat vol met schuim vanmorgen!  ^-^ Misschien een beetje teveel gist toegevoegd?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie