Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek

Vanille mede

<< < (3/3)

Medeblander:

--- Citaat van: Maarten op mei 24, 2011, 10:03:42 am ---3 stokjes gebruikt voor 10L.

heb eens een fles vanillemede gekocht die echt zeeeeeeer goed smaakte. Maar daar zat een stokje vanille gewoon in de fles ;). Dat is misschien ook een goede tip

--- Einde van citaat ---

JA!
Toevallig gisteravond 'n fles geproefd waar ik een half jaar geleden een hele stok in had gedaan, en 't was echt geweldig.
Overigens ook met andere kruiden geprobeerd, maar dat was in de meeste gevallen geen succes (Behalve bij pepermunt en de Jalapeno... mede met een bite!)
Misschien kun je bij het bottelen alsnog zo'n vanillestokje in doen. Open ritsen is trouwens niet nodig, de smaak komt er vanzelf wel uit.

Bulls:
Ik had eerst een flesje Vanilla essence gekocht, maar toen ik las dat het syntetisch is ga ik het niet gebruiken.
Na wat meer zoeken heb ik Vanilla Extract gevonden:

Deze heb ik ook gekocht, maar hoeveel moet je er eigenlijk van gebruiken? Ik denk dat ik het eerst moet testen met gewoon een liter water en dan zo de verhouding ontdekken want puur is het echt te sterk.

En wanneer kun je het beste het er door doen? Bij de most gelijk of liever na de eerste keer hevelen.

deze Vanilla Extract heeft trouwens ook wat alcohol aan boord, waarschijnlijk word het ook gewoon met vodka gemaakt. Heeft dat eigenlijk geen invloed op de gisting?

Medeblander:
Vast wel. Waarom niet gewoon 'n stokje vanille of twee meekoken of mee laten gisten?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie