Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek

Vanille mede

(1/3) > >>

Maarten:
Voor de liefhebber... heb mede gemaakt 10 L en naast wat simpele vruchtensap vanille uitgeschraapt en erbij geschraapt. Staat nu een week, kijken waar dat heen gaat ))J

Draak:
Hoeveel vanille heb jij gebruikt? Zelf heb ik voor een mede twee stokjes leeggeschraapt, maar echt een kenmerkende vanillesmaak kan ik er nog niet aan ontdekken. Maar misschien komt dat omdat er een aantal andere sterk smakende kruiden bij zaten.

Isilme:
Ik ken heel wat mensen die last hebben met vanillesmaak in hun mede te krijgen. Vaak lukt dit niet of nauwelijks. De meest beproefde methode is een extract te maken door vanillebonen te laten trekken in vodka (= smaakloos) gedurende een hele tijd en dit nadien toe te voegen aan je mede. Als je wilt, zoek ik wel wat info hierover op.

Draak:
Hm ... dan zou vanille-aroma zoals je dat bij de taarten-bak-afdeling in de supermarkt vind dus ook moeten werken. Ik ga denk ik eens een keertje proberen die achteraf toe te voegen. Maar zelf je vanille-aroma maken met wodka is ook leuk om te doen. Denk dat ik dat ook nog wel eens ga doen.

Bedankt voor de goede raad in ieder geval.

Isilme:
Dat vanille-aroma is wel synthetisch... Ik zou het er niet bijdoen eigenlijk. Zelf een aftreksel maken is supersimpel & natuurlijk.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie