Ja klopt, over dat 'na zoeten', dat had ik inderdaad gelezen. Maar ja we zien wel wat het gaat worden. Dat de rechte zo vol zit, dat was een foutje.. Ik had namelijk eerst de fles bij gevuld met most en toen ik de gist wou toevoegen, kwam ik erachter dat het teveel zou zijn haha. Heb toen maar gewoon de gist er alsnog in gedaan. Is het handig om er alsnog wat uit te halen, en hoe kan ik dit het beste doen? Ik wou eerder al een wijndief kopen zodat ik makkelijk samples eruit kon halen maar het blijkt dat de wijndieven (van brouwmarkt) niet in deze 5 liter flessen passen. Ik heb wel een hevelslang, dus ik zou het daar ook mee kunnen doen denk ik?
Morgen ochtend zal ik kijken wat het suikergehalte is. Ik heb wel een hydrometer, maar geen testglas.
(kwam erachter dat ik beter de hydrometer MINI had kunnen kopen incl. testglas, maar ja heb nu al deze) Is het veilig om de hydrometer gewoon in de gistfles te laten zakken? (Ik heb er een draadje en tape op de punt geplakt, zodat, mocht die te laag zakken, ik hem er nog gewoon uit kan vissen..
Maar met de hydrometer testen, vervolgens schoonmaken met sulfietpoeder (en goed enkele keren afspoelen) en dan de andere fles testen.. is dit veilig?)
Verder valt het mij op dat er in de rechterfles al kleine belletjes ontstaan, dit zijn er meer en gaat sneller dan de linker. Ik denk dat dit komt omdat ik in de rechter, voordat ik gist toevoegde, er gistvoedingzout in heb gedaan en dit goed heb geschud, terwijl ik in de linker nog wat gistvoedingzout heb toegevoegd nadat ik de gist erin had gedaan. Had deze linker fles dan ook heel matig geschud. Ik had ook nog vitamine B1 tabletten gekocht, deze zou ik ook nog kunnen gebruiken, mocht het echt langzaam gaan.
Trouwens wat je zegt dat de gist sneller werkt in een warmere omgeving, is het anders misschien handig om de (linker) fles in mijn eigen kamer te plaatsen. Het is hier namelijk wat warmer dan in de kelder.
Veel vragen, excuus hiervoor. Zijn toch weer van die dingen waar je naderhand pas achter komt
Haha ik vind trouwens deze smiley (
) echt tof!