Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek
Logboek Arhodus eerste mede
Big Daddy Bee:
Meestal gebruik ik voor alles een hevelslang, prima om een glaasje (of 2 als het lekker wordt) af te tappen. Met een 5 liter fles zou je zelfs kunnen overwegen om het er gewoon uit te gieten.
Met hydrometers heb ik geen ervaring, ik heb er wel een geloof ik ::) maar meestal gebruik ik mijn ingebouwde meter (tong: :P haha ;) ) Ik zou niet teveel uitstressen over sulfiet als je gewoon je meter van de ene fles naar de andere zet, gewoon even onder de kraan is prima, als ie nou al 3 jaar op de vloer van de kelder ligt, zoals de mijne waarschijnlijk, dan zou ik hem wel even goed schoonmaken.
Voor de gisting om op gang te komen kan best een dagje of wat duren, ik zou ff wachten voordat je er van alles bij gaat gooien, vaak gaat dat ten koste van de uiteindelijke smaak. Als je flessen ergens neer kan zetten waar een constante aangename temperatuur is dan is dat op zich een prima plan :)
Maar verder goed bezig :)) keep us posted!
Soro:
Ik volg je op de voet arhodus, erg leuk om te lezen!!
Arhodus:
Dankje Soro. Ik zal proberen het zo goed mogelijk bij te houden!
--
Ik heb de flessen nu in de kelder staan, dit lijkt me het beste en het is er inderdaad best constant qua temperatuur.
Zojuist ook wat "dingen" opgemeten. Ik moet echt nog even goed uitzoeken hoe het precies werkt, maar dat hoop ik door het gewoon te doen juist te leren.
Woensdag 13 April
De linker (Sinasappelbloesemhoning: Sabh#1)
Aantal belletjes per minuut: 23
Gemeten gravity: (was weer erg lastig met 't schuim, maar ergens tussen) 1.120 en 1.130.
De rechter (Wildhoning uit Assen: WhuA#1)
Aantal belletjes per minuut: 27
Gemeten gravity: Net iets boven de 1.120
Big Daddy Bee:
--- Citaat van: Arhodus op april 13, 2011, 09:46:43 pm ---Aantal belletjes per minuut
--- Einde van citaat ---
Oh haha! Dat deed ik vroeger ook. Als je wilt vergelijken moet je wel ook het aantal liters in je achterhoofd houden, 10 liter zou twee keer zoveel belletjes zijn 8)
Arhodus:
thanks, daar had ik idd geen rekening mee gehouden :o
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie