Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek

Logboek Arhodus eerste mede

<< < (4/7) > >>

Bijker:
Arhodus, begrijpelijk dat je vreselijk nieuwsgierig bent naar de resultaten van je brouwsels.
Maar iedere keer meten zorgt er ook voor dat er weer zuurstof BIJ komt, en dat is niet bevordelijk voor je brouwsel(s).
Oud gist moet niet te lang erin blijven. Dat kan het gistingsproces ook verstoren door die dode gisten.
Klopt na een maand overhevelen, daar zijn ook speciale hevelslangen voor met een aparte inloop tegen droesem.
Simpel werk en dan natuurlijk meten en proeven.
Dan rustig laten staan en na drie a vier maanden pas weer overhevelen.
En verder met rust laten, zowel goed voor je mede als voor je zelf :))

Zie ook de topic geduld met mede ))J

Arhodus:

--- Citaat van: Bijker op mei 12, 2011, 07:49:19 pm ---Arhodus, begrijpelijk dat je vreselijk nieuwsgierig bent naar de resultaten van je brouwsels.
Maar iedere keer meten zorgt er ook voor dat er weer zuurstof BIJ komt, en dat is niet bevordelijk voor je brouwsel(s).
Oud gist moet niet te lang erin blijven. Dat kan het gistingsproces ook verstoren door die dode gisten.
Klopt na een maand overhevelen, daar zijn ook speciale hevelslangen voor met een aparte inloop tegen droesem.
Simpel werk en dan natuurlijk meten en proeven.
Dan rustig laten staan en na drie a vier maanden pas weer overhevelen.
En verder met rust laten, zowel goed voor je mede als voor je zelf :))

Zie ook de topic geduld met mede ))J

--- Einde van citaat ---

Dat er steeds weer zuurstof bij komt bij het meten, klinkt logisch inderdaad. Ik moet zeggen dat ik nu dan ook wel meer dagen tussen mijn metingen heb zitten.

23 juni

Ergens in eind mei had ik bij beide flessen nog medium frans eikenhout (chips) toegevoegd en deze zo'n 2 weken laten laten weken. Vervolgens had ik op 13 juni bij beide flessen het eikenhout eruit gehaald en de flessen overgeheveld en tot de 20ste het weer laten staan. Vanaf 21 juni heb ik beide flessen in de koelkast staan op een graad of 3. Ik had gelezen dat je er verstandig aan doet om ze te koelen, zodat het fermentatieproces hopelijk stopt, als het al bijna afgelopen zou moeten zijn en de mede wat helderder wordt..?

De sinaasappelbloesem honing heeft een gravity van 1.038.
De wildhoning heeft een gravity van 1.030.

Planning:
Nu dus even in de gaten houden of het fermenteren is afgelopen.
Zodra het is afgelopen wil ik graag beide nog wat bijzoeten.

Fotootje
Links sinaasappelbloesem, midden wildhoning, rechts poesss.

Big Daddy Bee:
Oh een poezie!  ;D

Hoe staat het nu met de flessen? Was wel benieuwd naar de sinaasappelbloesemmede (mooi scrabblewoord).

Ik heb geloof ik een keer flessen mede in de koelkast gezet, die waren veel te vroeg gebotteld, en begonnen door het warme zomerweer spontaan met kurken te schieten... na een poosje in de koelkast werd het minder gevaarlijk, een was het qua smaakeffect een soort heerlijk koude champagnemede geworden, lekker met 30 graden in de zon ;)

Arhodus:
Hallo,

ivm vakantie heb ik beide flessen gewoon laten staan. Voor de vakantie waren ze:

De sinaasappelbloesem honing heeft een gravity van 1.038.
De wildhoning heeft een gravity van 1.030.

En zojuist had ik het weer opgemeten en het verschilt amper.
sinasappelbloesem honing zit meen ik op 1.029
wildhoning zit nog steeds op 1.030.

Apart, want ik heb nog gegevens dat de wildhoning op een gegeven moment op de 1.022 zat. (Nog voor de vakantie)
Maarja ik wil het deze week nog een keer opmeten, en daarna zal ik ze gaan bottelen.

Die met sinasappelbloesem zit overigens bentoniet in en een giststopper. Gisten is naar mijn mening ook wel afgerond en door het bentoniet is de mede erg helder geworden. Met de wildhoning wil ik het nog even bekijken. Voor het bottelen zal ik de giststopper nog wel gebruiken, maar of ik bentoniet gebruik.. waarschijnlijk laat ik het wel gewoon  "natuurlijk" helder worden, nadat ze gebottled zijn.

Verder heb ik nog 3 flessen honing op de kop weten te tikken op vakantie. Ben naar Indonesia geweest (ambon en bali) en heb ze op bali gekocht en meegesmokkeld  :o. Van links naar rechts: Kopi en Randu (Koffie en nog niets, moet het nog opzoekken) vervolgens Kaliandra en de lichte/witte is Lycee. Helaas heb ik maar een kleine hoeveelheid van alle drie de soorten, moet dus nog even kijken hoe ik hier mede van wil gaan maken.. tips zijn welkom!

Groetjes,

Bulls:
Je kan het toch beter helder laten worden voordat je het bottelt, want anders krijg je een laag drab op de bodem.

Wat die honing betreft, had je wellicht beter tegen de 2 kilo van 1 soort kunnen nemen. Of je maakt nu gewoon een blend  :) Ik weet niet hoeveel in zo'n fles zit, maar wellicht kun je dan de 2 lichtste bij elkaar doen en die donkere aanvullen met gewone honing.

Vraagje, wat voor spul gebruik je als giststopper?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie