Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek

Logboek Arhodus eerste mede

<< < (3/7) > >>

Arhodus:
kleine update:

14 april, donderdag
Sabh#1
Gemeten gravity: (nog steeds) iets meer dan 1.120

WhuA#1)
Gemeten gravity: meer dan de 1.120

15 april, vrijdag

Sabh#1
Gemeten gravity: 1/3 meer dan 1.1.20

WhuA#1)
Gemeten gravity: 1/4 meer dan 1.120

17 april, zondag

Sabh#1
Gemeten gravity: Precies tegen de 1.120 aan.

WhuA#1)
Gemeten gravity: 1.114

Eindelijk begin ik verschil te meten en kan ik betere meting doen. Mijn hydrometer gaat tot 1.120, hoger is niet goed af te lezen.)!!! Ook zit er nu minder schuim en is het lezen nu wat makkerlijker. Verder is het nu een week geleden en bubbelt beide flessen nog steeds goed door! Deze week ook nog het boek "The compleat Meadmaker" van Ken Schramm ontvangen en er zo'n 50/200 pagina's uit gelezen gelezen!

Arhodus:
18 april, maandag

Sabh#1
Gemeten gravity: nog steeds  tegen de 1.120 aan.

WhuA#1)
Gemeten gravity: 1.110

24 april, zondag

Sabh#1
Gemeten gravity: Tegen de 1.098

WhuA#1)
Gemeten gravity: 1.082

Arhodus:
26 april

Sabh#1
Gemeten gravity: Tegen de 1.076

WhuA#1)
Gemeten gravity: 1.086

27 april

Sabh#1
Gemeten gravity: Tegen de 1.074

WhuA#1)
Gemeten gravity: 1.072

1 mei

Sabh#1
Gemeten gravity: Tegen de 1.064

WhuA#1)
Gemeten gravity: 1.066

4 mei

Sabh#1
Gemeten gravity: Tegen de 1.066

WhuA#1)
Gemeten gravity: 1.060

6 mei

Sabh#1
Gemeten gravity: Tegen de 1.054

WhuA#1)
Gemeten gravity: 1.056

Ik moet zeggen dat ik echt het zo goed mogelijk probeer op te meten met mijn hydrometer, alleen gaat dit echt lastig en de manier waarop ik het doe is niet het meest geschikte. (Hydrometer in de gistfles met touwtje en dan meten :o) Het irriteert mij ook mateloos dat het zo moet (kan niet anders zonder testglas), plus ook werkt dit niet echt motiverend.

Vandaar gisteren andere hydrometer incl. testglas besteld. Tevens frans eikenhout (chips).

[planning]
8 mei (zondag)

Overhevelen!

Arhodus:
8 mei

Sabh#1
Gemeten gravity: Tegen de 1.050

WhuA#1)
Gemeten gravity: 1.048

10 mei

Sabh#1
Gemeten gravity: Tegen de 1.050

WhuA#1)
Gemeten gravity: 1.046

Tevens de fles met Sinasappelbloesem honing overgeheveld. Waarom? Tja Ik had meerdere keren gelezen dat je tegen een maand aan het aan te raden is om het over te hevelen. Nu had ik em ook geproefd en smaakte het aardig bitter (zat ook meer honing in), terwijl de andere toch meer zoeter smaakte + alcohol. Maarja ook lees ik dat je het beste kunt wachten met overhevelen tot het gist uit gefermenteerd is. Overhevelen was trouwens mijn eerste keer en niet echt een succes moet ik zeggen. Aardig wat mede verloren. Heb het daarom ook maar bij één fles gelaten, de andere rack ik zodra die op de gewenste gravity zit / uitgefermenteerd is.

Nu pas is het een maand geleden, echter voelt het nu al maanden.

12 mei

Sabh#1
Gemeten gravity: Tegen de 1.046

WhuA#1)
Gemeten gravity: 1.042

Sabh is nu duidelijk langzamer met het gisten, hoop niet dat die hierbij vast komt te zitten of veel achter gaat lopen.

Wat ik vervelend vind is dat elke keer als ik een meting wil doen, ik het gevoel heb dat ik meer moet doen. Overhevelen, of misschien iets toevoegen aan nutrients oid, terwijl ik ze gewoon hun gang moet laten gaan. Lastig.

De Baldadige Bij:
als je een meting doet, kan je het beste ook gewoon even proeven. Aan de hand daarvan kan je dan bepalen of het nog iets nodig heeft of niet.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie