Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek

Big Daddy's Brew - Een clandestien mengsel van restjes honing en fruit

<< < (2/7) > >>

Big Daddy Bee:
Update na 10 dagen:

- De fles is nu wat rustiger aan het gisten, de initiƫle heftige gisting is nu voorbij.

- Er heeft zich een laag bezinksel gevormd, ik heb de fles nog 1 keer geschud (een beetje ronddraaien, niet echt schudden), maar er kwam niet heel veel extra gas vrij uit de vloeistof (zoals een week geleden) en het bezinksel kwam heel snel weer op de bodem terecht... vanaf nu is het dus voorlopig een kwestie van wachten en gewoon door laten gisten.

Arhodus:
Hoe is het er nu mee?

Big Daddy Bee:
Update na ongeveer 150 dagen vanaf start, wat gaat de tijd toch weer snel.

--- Citaat van:  Arhodus ---Hoe is het er nu mee?
--- Einde van citaat ---

Nou ongeveer hetzelfde :) Ondertussen heb ik er wel weer ongeveer 200 gram woudhoning bij gegooid, de mede is al heel erg helder met een mooie donkere tint.

Ik moet zeggen dat ik er al een tijdje niet naar had omgekeken, dus even proeven dan maar: de smaak is heerlijk warm en dik honingachtig, wellicht ietsje te zoet, en net niet pittig genoeg naar mijn smaak.

Dus toen sloeg de lichte paniek toe, zweetdruppels vormden zich op mijn voorhoofd terwijl zich koortsachtig de vraag in mijn hoofd herhaalde: zit er wel genoeg alcohol in???

Prachtig moment om een paardemiddel te testen! Ik kreeg laatst een zakje noodgist van Femke (zie tweede foto) Op het etiket staat: voor max 25 liter, dus ik heb ongeveer 1/3 genomen voor mijn 5 liter fles om zeker safe te zitten, en volgens het pakje zou het gestopte gisting weer op gang moeten brengen, nou, ik ben benieuwd, ook naar wat het met de smaak doet.

Eventueel interessant om te vermelden: de gisting is waarschijnlijk gestopt omdat het te zoet is, teveel suiker kan ervoor zorgen dat de gistcellen uitdrogen (volgens Isilme als ik me niet vergis). Hoewel ik moet zeggen dat de fles in het begin een aardig tijdje heel hard heeft staan gisten, wat het suikergehalte ook weer naar beneden brengt. Meestal gaat hij weer wat doorgisten na aanzoeten (nieuwe suiker voor de gist), maar deze keer niet, dus was het al te zoet waarschijnlijk. Ergo, ik ben dus benieuwd of het "reddingsgist" pakketje in dit geval ook werkt... en zo niet dan is het een zaak van extra water, en dus uiteindelijk meer mede ;) Gelukkig heb ik van begin af aan extra ruimte in de fles gelaten :)

Edit: de fles staat normaal niet voor het raam! Alleen even voor de foto.

Big Daddy Bee:
Nou, weer dik een week later...

Hoe verloopt het nu na de poging het gisten weer op gang te brengen?

Zoals jullie hierboven hebben kunnen lezen, dacht ik dat er te weinig alcohol in zat. Ondertussen heb ik door twee enthousiaste en ervaren mede-kennende dames laten proeven, en die vonden allebei dat er heel veel alcohol in zat, en ik dus niet, dan zal het dus wel aan mij liggen  :-\  voor mij is het weer niet genoeg alcohol hoor.

Afijn, de gisting is dus compleet voor geen millimeter weer op gang gekomen, ik heb de fles nog 1 keer geschud, en nu is hij weer netjes aan het bezinken, er kwamen minimaal wat gasbelletjes los, en nu laat ik hem dus nog mooi een tijdje doorbezinken, en dan ga ik hem bottelen als ik wat tijd en flessen heb ergens de komende maanden.

Medeblander:
Joh, klinkt goed!!
Ik heb een tijdje geleden professioneel het alcoholgehalte van een paar van mijn medes laten testen, en daar kwam steeds weer uit dat ze veel sterker waren dan ik dacht, waarschijnlijk omdat suikers de smaak van alcohol maskeren. Gebruik je een SG-meter? daarmee kun je namelijk bij benadering het percentage alcohol mee berekenen. Ik heb het tot 3 jaar geleden nooit gebruikt, nu zweer ik er bij.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie