Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek
Big Daddy's Brew - Een clandestien mengsel van restjes honing en fruit
Medeblander:
Mjah, ook geen slecht idee, Big Daddy. Volgens mij rijpt mede gewoon mooier als het in bulk is, en al helemaal in eik. Misschien wel iets om eens uit te proberen: een grote fles van 25 liter maken, 5 liter bottelen en de rest overhevelen in een fles van 20, en 5 jaar wachten. Heb jij het geduld? :D
Maargoed, alle gekkigheid, stokje enzo, heb je er een verschil in geproefd, tussen het gebottelde en wat er op fles bleef staan?
Big Daddy Bee:
Hallo!
Af en toe heb ik me ook wel eens afgevraagd of het iets doet met de mede om ze te laten staan in een grote fles of in meerdere kleine flessen (uitgaande van glazen flessen). Uiteindelijk vind ik het gewoon handig om het in een grote fles te laten staan, en als ik dan wat wil meenemen o.i.d. bottel ik gewoon wat kleine flessen.
Verder, met de "brew" gaat het prima, ik zit toch te denken aan een notensmaakje, ik meen me te herinneren dat iemand op het forum hier ooit iets zei over dat je in plaats van noten ook (of zelfs beter) de bladeren van de notenboom kunt gebruiken? Heeft iemand daar ervaring mee?
Bulls:
Ik heb zelf Maple extract in een klein flesje, die smaakt ook "notig" (heb het in room ijs gebruikt)
Big Daddy Bee:
Zo, tijd voor een update :)
Nou, het bottelen is een soort van vervlogen idee geworden, ondertussen is er steeds een beetje uit de grote fles afgetapt bij gelegenheden, en nu zijn er nog 1 of 2 flesjes van een halve liter.
Het is overigens echt hele erge mede geworden, de ervaring als je het drinkt is vergelijkbaar met port...
Tijd voor een nieuwe fles in ieder geval! Maar ach de exacte samenstelling van honingresten is in dit geval erg moeilijk te reproduceren. Tja, "once in a lifetime" mede was dit.
Ik bewaar de laatste fles voor de volgende proeverij! ))J
Big Daddy Bee:
--- Citaat van: Big Daddy Bee op februari 14, 2012, 12:35:22 am ---Ik bewaar de laatste fles voor de volgende proeverij! ))J
--- Einde van citaat ---
Uiteindelijk bleek alleen ikzelf aanwezig op de proeverij ;D edoch voor zover ik me kan herinneren was hij memorabel 8)
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie