Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek

Big Daddy's Brew - Een clandestien mengsel van restjes honing en fruit

<< < (3/7) > >>

Bulls:
Ik heb ook een SG meter in de bestelling staan, die komt samen met een nieuwe voorraad gistflessen en allerlei andere dingen die ik nog nodig had. De eerste flessen die ik een aantal week terug heb opgestart heb ik gewoon op goed geluk gemixt, maar vanaf nu ga ik ook met SG meter te werk.

De Baldadige Bij:
Big Daddy Bee heeft ook een SG meter, maareh ik geloof dat ie net als ik ook niet zo van de labaratoriumachtige precisie is, al dat gereken en gemeet, zo'n gedoe. En ik was een van de dames die zo gelukkig was om het te mogen proeven, en geloof me, er zat genoeg alcohol in. Wel grappig dat de gist die hij er onnodig bijgedaan had toch nog een soort kwalvormige gestalte aannam na een paar dagen, maar verder deed het niet veel. De 'kwal' is inmiddels ook al weer naar de bodem gezonken.

Medeblander:
Kwalachtig? gaaf :D
Joh, SG meter is niet zo moeilijk, gewoon in je must gooien en 'n paar maanden later in de mede, het een van het ander aftrekken en het resultaat delen door 7,69, en je weet wat je percentage is! en als je dat weet, kun je gaan plannen ;)

Bulls:
Ik maak de most nooit volledig in de pan, ik lost eerst de honing op in wat warm water, vul het daarna aan in de fles. Maar niet helemaal tot boven, omdat het nog wild kan gaan gisten, tegen de tijd dat je het tot 5 liter hebt aangevuld zit er al alcohol in, dus op die manier weer ik nooit precies de startwaarde.
Maar kan het wel in theorie uitrekenen. Ach en een procentje meer of minder aan het eind is ook niet zo'n probleem.

Medeblander:
Ik vind het gewoon gaaf om te weten hoeveel procent m'n mede is :D

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie