Hail mede vrienden!Een verloren uurtje in de keuken besteed aan het wegwerken van een aantal halflege potten honing die in de weg stonden, met daaraan toegevoegd wat sinaasappels en grapefruits die lagen te wachten op dit mooie moment.
Het recept is simpel, niks fancy. Om de foto's te kunnen zien moet je lid zijn van het forum en ingelogd zijn! Registreren kan hier:
http://www.debaldadigebij.nl/smf/index.php?action=registerVoor nieuwe mensen en beginners:Deze logboek draad is om te laten zien dat mede maken niet moeilijk is, ik heb letterlijk een lege 5-literfles gepakt en heb in de keuken wat honing en fruit bij elkaar gescharreld en in die fles gedaan.
Easy does it. Dit is een simpel en effectief recept, en wat later in deze draad komen op een veilige en begrijpelijke manier nog een paar dingen aan bod om je mede een twist te geven, als je dat wil. En anders heb je gewoon een lekkere fles gewone mede!
Ben je echt heel nieuw, dan heb je misschien een aantal dingen niet in huis, om de actie in deze draad zelf te beleven heb je minimaal nodig: een 5-literfles, een waterslot dat daarop past, en een trechter (liefst een grote, op plaatsen waar ze flessen en watersloten hebben, hebben ze bijna gegarandeerd ook een flinke trechter). En natuurlijk de ingrediënten, die staan hieronder.
Ingrediënten:1250 gram honingEen mix van 6 potten, zie foto, het gewicht is uitgerekend door nadien de lege potten nog eens te wegen.
450 ml fruitsapSap van 2 grapefruits en 2 bloedsinaasappels, met niet al te veel pulp erin.
2 liter water2 gram wijngist professionalWerkwijze:- Alle potten honing leeggemaakt in een grote pan, wat er niet makkelijk uit kwam met een lepeltje eruit schrapen, en daarna nog eens met wat warm water schudden om de potten goed leeg te krijgen (de honing uit een aantal potjes was niet bijzonder vloeibaar). Water wat ik hiervoor gebruikte kwam al uit de maatbeker, dus is niet extra bovenop de 2 liter.
- Honing in de pan goed oplossen met de rest van de 2 liter water, hiervoor gebruik ik redelijk warm water, zodat nadat ook nog de vruchtensap is toegevoegd een lauwwarm mengsel ontstaat. Alles goed roeren totdat de honing helemaal opgelost is.
- Trechter op 5-literfles zetten, daar 2 gram gist in geschept, en daarna de inhoud van de pan erdoor gieten.
- Waterslot erop en presto. Fles op mijn bureau gezet zodat ik er ongeduldig naar kan kijken
Opmerking: de verhouding vloeistof / honing is ongeveer 2/3 en 1/3 qua
gewicht (2450 gr / 1250gr). Meestal gebruik ik deze verhouding als uitgangspunt om een fles te starten, doordat de honing oplost in de vloeistof wordt het uiteindelijke aantal liters iets minder.
Het is dus een dikke 3 liter geworden in de 5-literfles (zie foto), maar het idee is in dit geval om wat speelruimte te hebben om eventueel later nog wat sap, honing etc. toe te kunnen voegen als ik de plannen voor het eindresultaat gaandeweg nog wil bijstellen.
Ik zal in ieder geval een flesje bewaren voor de volgende proeverij. Stel dat hij nou heel vies wordt, dan is dat toch heel leerzaam om hem jullie allemaal te laten opdrinken