Honing > Toepassingen
Honing oogsten
Bijker:
BIJna aan het einde van deze sessie.
Misschien is het doel van dit forum een andere, maar het is wel belangrijk te weten hoe eea tot stand komt, en laat ook zien dat een pot honing van de imker wel veel leuk werk oplevert, maar ook veel werk.
En dat daarvoor ook een goede beloning tegenover moet staan.
Te goed had je nog de waszegeltjes.
Als we deze zegels uit laten lekken is de ontzegelbak voorzien van een bodem met honing.
Die doen we in een bijenvoerbak en geven dat terug aan de dames.
Opk de zegels kunnen we teruggeven.
Ze worden dan mooi schoon gelikt en worden daarna omgesmolten.
De lichtgekleurde was is een mooie basis voor het maken van een waszalf of lippenbalsem, maar dat is een andere tak van de imkerbezigheden.
De waszegels opkauwen zou voor astmapatienten veel verlichting geven bij hun vervelende kwaal.
En als we dan helemaal gereed zijn, alles weer hebben schoongemaakt, zijn we wel toe aan een lekkere boterham met honing.
Kies maar uit welke honing je wilt, er staan 4 verschillende soorten.
Het resultaat van een mooie oogst, door het nijvere werk van onze bijtjes.
En nou een vraag om te kijken en te weten of dit ook gelezen wordt en is opgelet! ::)
Hoe zou het komen dat een boterham, -zonder boter maar- met een laag honing erop, smaakt alsof het brood is uitgedroogd?
Ik stel een receptenboekje ter beschikking van het Bijkersgilde, aan diegene die het eerste met het juiste antwoord komt.
Isilme:
De honing is "droger" dan het brood; hierdoor zuigt de honing als het ware het water uit het brood, waardoor het brood uitdroogt.
Bijker:
Ik verwacht toch echt wel wat meer antwoorden, resp. een omschrijving van dit verschijnsel!
En het gaat dan ook om enkele specifieke eigenschappen die genoemd moeten worden.
Want zonder kennis van honing kan je toch geen goede mede maken 8)
Isilme:
Hehe ok :-) Morgen zal ik proberen en wat meer "wetenschappelijk' uitleg te geven. Nu zijn mijn hersenen te moe van heel de dag geconcentreerd onderzoek te verrichten ::)
De Baldadige Bij:
ik vond het al zo'n briljant antwoord van Isilme dat ik al niet meer durfde iets anders te bedenken...
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie