Onze leden maken mede (en bier!) > Zelf mede maken
Geduld met mede
Bulls:
--- Citaat van: Medeblander op augustus 29, 2011, 11:59:58 am ---De mooiste mede vind ik dan ook mede die meer dan 3 jaar heeft gelegen... echt een aanrader. Ik had een fles speciaal bewaard voor m'n afstuderen, die was zo'n 8 jaar oud toen ik 'm uiteindelijk opende. Onvoorstelbaar, wat een godendrank!
nu heb ik spijt, dat ik van die oorspronkelijke 24 flessen maar één bewaard had... :))
--- Einde van citaat ---
Eigenlijk moet je van elke batch minimaal een aantal wegzetten die je "vergeet" Alleen uit 5 liter gistflessen kun je hooguit 6 halen, en om die zo lang te laten staan wordt wel moeilijk.
Nou kun je wel redelijk vaak een gist fles opstarten, en elke keer een andere soort maken, als je dan een lekkere tegen komt is het weer jammer dat er maar 6 flessen van zijn ::)
Medeblander:
Een vriend van mij bottelt z'n mede in 1/2 liter flessen. Zo heb je er meer van, kun je makkelijker effe eentje openen om te laten proeven en is het makkelijker om een paar apart te zetten voor (veel) later.
Ik probeer mijn recepten ook altijd uit in 5-liter flessen en bewaar daar steeds 3 flessen van (de rest gaat binnen een paar maanden wel op...). de eerste fles gaat pas na 3 jaar open, en dan besluit ik wel wat ik met de rest doe...
Jawi:
Over geduld gesproken... Ik heb vorige week mijn eerste mede gemaakt. Denken jullie dat ik deze met kerst aan mijn familie kan laten proeven? ))J
Bijker:
--- Citaat van: Jawi op september 26, 2011, 04:58:50 pm ---Over geduld gesproken... Ik heb vorige week mijn eerste mede gemaakt. Denken jullie dat ik deze met kerst aan mijn familie kan laten proeven? ))J
--- Einde van citaat ---
De mede van zomerhoning of nog van het voorjaar?
Vermoedelijk kan het wel. De fles op kamertemperatuur laten staan, en verder met rust laten, en over drie weken dat is een maand na de start pas overhevelen.
Niet roeren of schudden...... ::) nergens voor nodig!
En dan overhevelen in andere fles. Het klaren moet dan beginnen en gelijk even meten het restant suikergehalte.
Hopen dat het klaren dan snel gaat, en dat moet je dan afwachten ))J.
Bulls:
Ik draai regelmatig de flessen die nog niet overgeheveld zijn, eerst hield ik ze schuin en probeer de vloeistof dan rond te draaien maar dat klotst nogal, nu heb ik wat nieuws bedacht en dat is de fles gewoon rechtop laten staan en dan tussen je handen rond draaien met slagen (soort van stokje draaien om vuur te maken in het groot) Zo blijft de vloeistof rustig aan de bovenkant terwijl het toch redelijk rond kolkt onderin, en door middelpuntvliedende kracht verdeel je de gist laag zeer goed.
Maar dit is dus niet echt nodig? En als je er helemaal niet aan komt verloopt het proces juist sneller?
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie