Door te schudden verdeel je de gist beter, komt het beter in contact met de suikers en laat je de CO2 vrijkomen die het proces een beetje remmen. Nadeel is dat je zo misschien meer zuurstof in de must krijgt, waardoor een deel van de gist weer op hoge gisting overstapt (voortplanten i.p.v. suikers omzetten in alcohol).
Dank voor deze info hier posten Medeblander! Ik weet niet of veel mensen zich druk maken om hoge en lage gisting (voor de duidelijkheid: ik niet meestal
) maar het is wel goed om dit soort dingen te weten zodat je kunt nagaan wat er eigenlijk gebeurt in je flessen.
Als ik werk met kleine flessen 5 tot 10 liter ofzo, en ze staan in mijn zicht, dan heb ik de neiging ze vaak even te schudden (niet echt schudden, maar ik draai ze zo rond dat de vloeistof even gehusseld wordt) na een tijdje merk je dat alles super snel weer bezinkt, dan nader je een soort eindstatium. Ik houd de flessen ook goed vol, en haal het waterslot er niet af, geen extra zuurstof. In ieder geval in de case van de "big daddy's brew" leverde dit door optimale lage gisting een erg hoog alcoholpercentage op.
Plus vrijwel garantie dat er geen nagisting gaat optreden, wanneer het proces op deze manier ten einde is, dan was het dat ook echt.
En dan zie je, je kunt voorkomen dat je geduld moet hebben door goede planning en uitvoering. Geduld hebben betekent vaak wachten op bezinken of wachten tot de hoge gisting stopt, maar dat kan vaak voorkomen worden.
En dan nog, graag wil ik hier even verwijzen naar wat wijze woorden van een van onze leden:
http://www.debaldadigebij.nl/smf/index.php/topic,106.msg1311.html#msg1311Dus