Onze leden maken mede (en bier!) > Zelf mede maken
helder worden
Isilme:
Haha dat van die banaan ken ik ook ;-)
Bentoniet is niet echt "rommel". Het werkt als een soort magneet om je zwevende deeltjes in de mede aan te trekken (negatief geladen bentoniet trekt positief geladen zwevende partikels aan). Na bezinking filter je je klare mede gewoon af te bentonietkorrels. Het heeft (vaak) ook een goed effect op de smaak.
Ik ben echter ook voorstander van gewoon geduld hoor :-)
Bijker:
Betoniet is een soort klei dat tien maal het eigen gewicht aan water kan absorberen en veroorzaakt stremmen en samenklonteren van eiwitten, en schijnt wel een wondermiddel te zijn.
Maar is misschien moeilijk aan te komen en de dosering kan een probleem zijn.
Eenvoudige middelen om te klaren zijn enkele, 2 of 3 druppels melk.
een ander eenvoudig middel is het wit van een ei geklopt door 0,25 liter witte wijn en een snufje zout is voor 40 liter voldoende om te klaren.
Principe van de klaringsmiddelen is dat eiwitten en looizuren elkaar doen neerslaan in de mede (of wijn)
Het klaren kan zonder hulpmiddelen en afhankelijk van de ingredienten een half tot meer dan een jaar duren.
En om totaal de mede te laten rijpen is dus echt een jaren durend project.
Isilme:
Bentoniet: www.brouwland.com 8)
Even een kanttekening: bentoniet is negatief geladen, het zal dus enkel positief geladen deeltjes aantrekken en laten neerslaan. Gelukkig is de waas meestal door gistcellen of delen van gistcellen en zijn deze positief geladen. Soms heb je echter ook negatief geladen deeltjes die een waas veroorzaken. Hiervoor heb je dan een negatief geladen klaringsmiddel nodig, bijvoorbeeld gelatine.
De Baldadige Bij:
Gelatine.....
Niet dat ik van plan was mijn mede met hulpmiddelen te klaren, maar:
Zijn er ook nog vegetarische varianten van negatief geladen klaringsmiddelen?
Isilme:
Blankasit in combinatie met Combigel http://www.erbsloeh-geisenheim.de/en/datenblatt/Saft/Blankasit.pdf
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie