Van de Redactie > Vragen en opmerkingen

wat zijn de wetten rondom drank maken, en wat als je het wil gaan verkopen?

<< < (2/3) > >>

Poppe:
And now we know!
Bedankt!

Draak:
Helder betoog, Braadvraat. Heb wel eens vaag opgevangen dat je best wat van je eigen spul mag verkopen, maar nu heb ik iets meer achtergrond bij dat verhaal.

De Baldadige Bij:
Inderdaad, bedankt! Dat was nou ongeveer het soort nuttige info waar ik op uit was met dit topic.

Bijker:
Mede valt onder de zwak alcoholische dranken dat is tot 15%, dan zal je als producent accijns af moeten dragen aan de fiscus en als verkoper dien je te voldoen aan de drank- en horecawet.
Dat is dus buiten de BTW om allemaal.
Gewoon niet doen, zelf consumeren en je vrienden en familie mede laten genieten.

Karlo:
Er zitten nog wat axtra haken en ogen aan (helaas). Nederland stelt hygieneregels aan het brouwen van drank voor verkoop. Deze zijn bijzonder streng. (helaas, in je woonkamer mag niet). Voor de verkoop zelf moet je als eerste je sociale hygiene halen. Die is makkelijk. 200 euro voor een leuke cursus met een makkelijk examen. Daarnaast moet je voor je verkooppunt van drank een vergunning van de gemeente hebben (geen idee hoe het met internetverkoop zit) Wil je mensen eerst laten proeven, dan moet het proeven en verkopen gescheiden zijn door een muur van tenminste anderhalve meter hoog.
Het wordt niet vaak gecontroleerd, maar bijvoorbeeld op de ElfFantasy Fair komen ze elk jaar.

Zo zijn er nog wel meer dingen waar ik nu even niet op kom. Een paar flesjes hier en daar zal niemand van opkijken, maar als het om grote hoeveelheden gaat is het een ander verhaal. Voor mijn proeverijen heb ik bijvoorbeeld al sociale hygiene nodig. Voldoe je niet aan de regels dan zijn de boets extreem hoog. 2500 euro voor 1 verheerd papiertje is normaal, maar bedragen van 10000 euro komt ook geregeld voor. tja, die drank en horecawet is streng...

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie