Onze leden maken mede (en bier!) > Zelf mede maken
Alcoholpercentage meten
Amthezia:
Het geheim van werken met een hydrometer zijn 2 dingen.
1. Werk super super precies, en maak de apparatuur goed schoon.
2. Vaak door de hoge suikerconcentratie heeft de hydrometer er moeite mee :) dus wat je het beste kan doen is werken met verdunnen. Dus je begint met 100% most. Die meet je. Bij mij kwam die laatst uit op 15%. Dan doe je precies 50% most/50% water. Bij mij kwam uit op 6% (dus x2 is 12%). En daarna doe je nog 33% most/66% water hetzelfde kunstje :)
De hydrometer werkt het beste met lage aantallen, daarom kan je beter werken met oplossingen.
Poppe:
Nou hartstikke bedankt.
Ik heb net het suikergehalte proberen te meten van mijn flessen, maar hij raakt de drap onderin de fles eerder dan dat hij stil blijft drijven.
Wss even dat dunne buisjes kopen en daar wat most bij doen.
Ik wacht wel tot ik nieuwe mede ga maken!
Aegir:
--- Citaat van: Amthezia op december 06, 2010, 10:37:42 am ---Het geheim van werken met een hydrometer zijn 2 dingen.
1. Werk super super precies, en maak de apparatuur goed schoon.
2. Vaak door de hoge suikerconcentratie heeft de hydrometer er moeite mee :) dus wat je het beste kan doen is werken met verdunnen. Dus je begint met 100% most. Die meet je. Bij mij kwam die laatst uit op 15%. Dan doe je precies 50% most/50% water. Bij mij kwam uit op 6% (dus x2 is 12%). En daarna doe je nog 33% most/66% water hetzelfde kunstje :)
De hydrometer werkt het beste met lage aantallen, daarom kan je beter werken met oplossingen.
--- Einde van citaat ---
En werken met koel/koud water natuurlijk. Verder een supertip Amthezia!
Want de hydrometers die wel nauwkeurig en betrouwbaarder zijn, daar betaal je je blauw aan. En 200-euro, nou... das aardig veel geld :(
Bijker:
Heel simpel voor het meten van alcohol een alcoholmeter of ook wel Vinometer genoemd aanschaffen.
Dingetjes kosten rond de 4 euro en zijn behoorlijk nauwkeurig.
Dus nog goedkoper dan een hydrometer, deze zijn nl voor bepaling van suikergehalte, wat na voldoende en algehele gisting het alcoholpercentage bepaald.
Direct meten dus met een vinometer en direct afleesbaar.
Bij ons is het water o% alcohol ???
Ook de beschrijving hiervan staat in het boekje van het Bijkersgilde.
Draak:
Ik heb zo'n vinometer, maar ik geloof hem niet. Wel als ik het alcoholpercentage van kraanwater test, dat geeft hij keurig op 0 %, maar wanneer ik mijn mede meet schiet het alcoholpercentage vaak al snel helemaal buiten de schaal, zelfs als ik 'm voor de helft met water verdun. En mede met 30 % alcohol of meer gaat er bij mij niet in ... alhoewel ::) hik!
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie