Onze leden maken mede (en bier!) > Zelf mede maken

Alcoholpercentage meten

(1/3) > >>

Big Daddy Bee:
Her en der in het forum staan wat halve dingen over alcoholpercentage meten en spullen daarvoor, het is nogal een lastige wetenschap, in deze thread kunnen serieuze bijdrages!

Draak:
Ik vraag me altijd af hoe serieus ik mijn  alcoholmeetgereedschap moet nemen als hij weer eens tot  ver boven de 20 % schiet.

Braadvraat:

--- Citaat van: Draak op december 04, 2010, 05:57:24 pm ---Ik vraag me altijd af hoe serieus ik mijn  alcoholmeetgereedschap moet nemen als hij weer eens tot  ver boven de 20 % schiet.

--- Einde van citaat ---
Dat komt bekend voor: bij ons komt-ie altijd tot boven de 35%...

De Baldadige Bij:
Big daddy bee heeft ook wel es het alcoholpercentage van kraanwater proberen te meten ermee, kwam ie ook op 10 % uit ofzo. Wat dus wel kan is aan het begin het suikergehalte bepalen met een hydrometer, en dan kan je berekenen hoeveel alcohol je gaat krijgen en/of hoeveel suiker/ gist je nog moet toevoegen om het gewenste percentage te krijgen.

Poppe:
Gister van onze sinterklaas een hydrometer gekregen!
Heb me net een beetje ingelezen hoe het nou eigelijk werkt.
Het lijkt er op dat ik gewoon moet wachten tot ik nieuwe mede kan maken.
Het enige dat zo'n meter doet is de dichtheid meten. Zo denken we te kunnen meten hoeveel suiker er inzit (dus hoeveel alcohol uiteindelijk).
Komt alle dichtheid van honing nou echt alleen van de suiker? telt de gist dan niet mee? Is de hele fles precies 20 graden?
Ik denk dat zulke meters richtlijnen zijn. Maar wel leuk als indicatie!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie